scroll down

De Knegt en Leeflang dragen het stokje over:


“Klant kan blijven rekenen op originele en smaakvolle geschenken!”  

Van een flesje wijn met een mooie strik eromheen tot 200.000 kerstpakketten per jaar. Van twee wijnliefhebbers tot een familiebedrijf met 16 werknemers. Arjan de Knegt en Kees Leeflang zijn trots op wat zij in 22 jaar hebben neergezet. Nu geven ze graag het stokje over en verkopen hun bedrijf aan een jongere garde die net zo enthousiast is over geschenken als zij zijn, Martijn Tuiloo en Pleun de Wit. Alle vier zeggen ze lachend: “Onze droom komt uit!”

 

Je kan er bijna niet omheen: wie een origineel (kerst)geschenk wil voor zijn personeel en relaties, moet naar Gouda. Op bedrijventerrein Nieuwe Park West is het bedrijf De Knegt & Leeflang gevestigd. Binnen vergaap je je aan unieke accessoires, lekkere food en dranken, geurige producten en bijzondere gadgets. De Knegt & Leeflang is een waardevolle partner én specialist die meedenkt in waarderingsmomenten voor personeel en relaties. Dit is de plek waar ze je ‘ontzorgen’, van idee en concept tot het daadwerkelijk opsturen van een cadeau. De Knegt & Leeflang is een bedrijf dat kwaliteit, originaliteit en professionaliteit moeiteloos combineert.

 

Voor alle duidelijkheid: het bedrijf gaat onder dezelfde naam verder. “En daar zijn we ongelofelijk trots op”, zegt Arjan de Knegt. “Kijk, loslaten is altijd een lastig iets. We zijn bij de geboorte en het opgroeien van ons ‘kind’ geweest. Maar het inmiddels volwassen bedrijf leggen we graag in handen van twee doorgewinterde professionals die met de zaak zijn meegegroeid. Door hun deskundigheid en creativiteit kunnen klanten op dezelfde kwaliteit en ongekende service rekenen. Dus De Knegt & Leeflang heeft vanaf 15 april andere mensen aan het roer maar met hetzelfde gepassioneerde team, en dus net zo vertrouwd.”

 

100% afscheid
Wat is de reden voor het afscheid van Arjan en Kees? “We hebben een tweede bedrijf, Prospectt, een inspirerend merkenhuis voor de retailer. We willen ons helemaal gaan toeleggen op de groei van dat bedrijf, zodat Prospectt hét toonaangevende merkenhuis in de Benelux wordt. Het ontwikkelen van eigen producten en concepten is onze kracht en onze passie. Daarnaast hebben we een eigen merk: Leeff. Een lifestyle merk met mooie woonaccessoires en unieke, duurzame producten. Ook dat willen we laten groeien. Daarom laten we De Knegt & Leeflang met overtuiging los.”
Afscheid nemen is dan ook écht afscheid nemen, zegt Arjan: “Voor de volle honderd procent. Ten eerste vinden we dat de nieuwe ondernemers volledig onafhankelijk moeten kunnen ondernemen zonder ons als oudgedienden aan boord. Ten tweede willen we ons vanuit Prospectt ook op andere geschenkbedrijven richten. Onze klanten kunnen er dus volledig op vertrouwen dat er geen enkel verband meer bestaat tussen De Knegt & Leeflang en Prospectt.”

 

Jeugdig enthousiasme
Martijn en Pleun nemen een prachtig familiebedrijf over met 16 vaste, enthousiaste en betrokken medewerkers. Aan het einde van het jaar zijn pakweg 80 medewerkers tijdelijk in dienst om meer dan 200.000 kerstpakketten in te pakken en keuzegeschenken te versturen. “Martijn en ik droomden steeds vaker hardop over het runnen van een eigen bedrijf”, vertelt Pleun. “Onze unieke kwaliteiten samen, het jeugdig enthousiasme, maar ook onze hechte vriendschap vormen wat ons betreft de ideale basis. De kans om dit te kunnen doen in het bedrijf waarmee we vergroeid zijn, dat een belangrijke bijdrage aan onze groei heeft geleverd én waar we nog steeds dagelijks met veel plezier werken, is uniek. We hebben het aanbod van Kees en Arjan dan ook met beide handen aangegrepen.”

 

Hechte vriendschap
Pleun en Martijn kwamen als tieners letterlijk aanwaaien bij De Knegt & Leeflang. “Het was tijdens het inpakken van de kerstpakketten tijdens de drukke november- en decembermaand: we fietsten met een groepje naar De Knegt & Leeflang om daar wat zakcentjes te verdienen. Tussen ons ontstond al snel een hechte vriendschap, die nooit meer voorbij is gegaan.” Ook na de kerstperiode bleven Martijn en Pleun actief bij De Knegt & Leeflang. Van het inpakken van kleine cadeautjes tot het wassen van de auto’s van Arjan en Kees. Een tijdje later werd hen ook gevraagd te helpen in het magazijn. Pleun: “Na het afronden van de opleiding voor logistiek teamleider en enkele jaren actief te zijn geweest in de logistiek, zocht ik meer uitdaging. Ik maakte de overstap naar kantoor, waar ik Arjan eerst ondersteunde bij de collectionering en later bij de inkoop van onze kerstitems. In de loop der jaren heb ik de inkoop definitief overgenomen van Arjan en ben ik me steeds meer gaan richten op het bedenken en uitrollen van nieuwe concepten. Ook had ik vaker contacten met klanten. Deze volgorde - van logistiek, inkoop en verkoop - zorgde ervoor dat ik veel vakkennis bezat, die ik uitstekend kon inzetten tijdens de gesprekken met klanten in onze showroom”, aldus Pleun.

 

Vastberaden
Martijn zat ondertussen ook niet stil. Na een aantal jaren in de logistiek sloot hij zich aan bij het Salesteam. “In de eerste jaren nog onder Kees. Na een goede inwerkperiode pakte ik zelfstandig de klantencontacten op, waarna ik verantwoordelijk werd voor de afdeling Relatiegeschenken. Dit is in de achterliggende jaren gegroeid van een bescheiden omzet naar een serieuze taartpunt in het geheel.” Pleun vult aan: “Dat is echt te danken aan de vastberadenheid en de aanpak van Martijn. Het resulteerde ook in het fullservice bedrijf wat De Knegt & Leeflang nu is. Onze klanten weten ons naast eindejaarsgeschenken naadloos te vinden voor andere activiteiten en waarderingsmomenten in het jaar. In de markt staan we bekend als toonaangevend, creatief, betrouwbaar en professioneel bij zowel klanten, leveranciers als concurrenten.”

 

Bekroning
Medio 2017 gingen Martijn en Pleun aan de slag binnen het Strategisch Team.  “Binnen deze samenstelling bespraken we allerhande zaken voor de dagelijkse organisatie van De Knegt & Leeflang. De uitnodiging om hieraan deel te nemen, voelt tot op de dag van vandaag als een bekroning op de jarenlange inzet voor dit bedrijf en onze loyaliteit richting Arjan en Kees. We willen beide mannen dan ook een groot compliment geven voor de manier waarop wij ons hebben kunnen ontwikkelen. Er was en is altijd ruimte om jezelf uit te dagen, meer verantwoordelijkheid te dragen en met je eigen ideeën aan de slag te gaan. Ook hun manier van leidinggeven vonden we prettig: een no-nonsens aanpak, zonder hiërarchie, positief kritisch en met een sterk teamgevoel. Dat heeft ervoor gezorgd dat we het ultieme De Knegt & Leeflang-DNA in ons bloed hebben zitten. Hun spirit kunnen we nu weer doorgeven aan andere (nieuwe) collega’s.”

 

Wow!
Wat betekent dat voor de klanten van De Knegt & Leeflang? Pleun en Martijn hoeven niet lang na te denken: “We gaan door met waar we goed in zijn; het inpakken en versturen van originele cadeaus van het bedenken van goede ideeën rondom verpakkingen en bijbehorende communicatie. Dat is uniek: elke stap kunnen we faciliteren. We zijn het zo gewend en zullen dat ook blijven doen, nogmaals, het zit in ons DNA. We verplaatsen ons in de ontvanger en gaan voor de allerbeste versie. Dit zorgt intern soms voor gefronste wenkbrauwen, want we gaan net zolang door tot er een perfect geschenk op tafel ligt. Maar het resulteert wel altijd in een wow-gevoel bij de ontvangers”, zegt Pleun en Martijn. “En zo ontzorgen we onze klanten, want je wilt immers dat een geschenk altijd passend, uniek en van goede kwaliteit is. Een leuk detail, of eigenlijk groot: zeventig procent van onze klanten zit in de zorgsector. Ik denk doordat zij en wij het belangrijk vinden om zorg aan iets te besteden!”

 

Vis in het water
Ze hebben de neuzen dus dezelfde kant op staan, maar waarin verschillen Pleun en Martijn? Pleun: “Ik voel me het allerfijnst bij het bedenken en uitwerken van nieuwe concepten. Martijn daarentegen voelt zich als een vis in het water om deze concepten te kunnen aanbieden bij onze relaties. Binnen onze samenwerking zijn we complementair en houden we elkaar dagelijks scherp. Het leidinggeven aan de dagelijkse operatie zorgt voor veel uitdaging en afwisseling. Door onze rol in het hart van het bedrijf weten we haarfijn wat er speelt en kunnen we hierop adequaat inspelen.”

 

Toekomst
Om te zorgen voor een florerende continuïteit van het bedrijf, vinden Martijn en Pleun enkele elementen van groot belang: “We zetten voort waar het bedrijf al 22 jaar goed in is: het creatief verrassen en volledig ontzorgen van onze klanten, gecombineerd met een grenzeloze service. We blijven investeren in onze huidige relaties. We willen hen proactief verrassen met unieke concepten. We zorgen voor nog meer spreiding het jaar rond, met speciale aandacht voor waarderingsmomenten buiten kerst om. We zetten in op veel meer online zichtbaarheid en we willen onze relaties inspireren door middel van sociale media, nieuwsbrieven en onze website. We gaan daarnaast investeren in ons vaste team: we houden van transparantie, positiviteit en het delen van successen.”

Arjan en Kees laten het bedrijf dan ook met een gerust hart achter in de handen van Pleun en Martijn: “Zij zijn twee bruisende talenten die al vele jaren bij ons werken en inmiddels bewezen hebben ons mooie bedrijf te kunnen voortzetten. Met behoud van alle sterke elementen en vooral ook met hun eigen visie. Zij kunnen hun droom waarmaken en wij ook. Het is dus een unieke kans voor ons alle vier. En de klant kan blijven rekenen op dezelfde service, creativiteit en originaliteit!”

Contact

Postadres

Postbus 323
2800 AH Gouda

Bezoekadres

Meridiaan 55-57
2801 DA Gouda

Telefoon nr.

+31 (0)182 67 97 97

Fax nr.

+31 (0)182 67 90 97